J A K    J S M E    N A H R Á V A L I

Jak jsme nahrávali bicí.

Jak jsme nahrávali basu.


B I C Í

Asi je zřejmé, že bicí byl první nástroj, který jsme nahrávali. Po různých pokusech jsme se uchýlili k následujícímu způsobu. Hráli jsme všichni dohromady, Karlovy bicí byly snímány, zatímco my ostatní jsme hráli co nejtišeji to šlo, ale aby nás Karel ještě slyšel. Na uších měl totiž sluchátka, do kterých mu šel klik metronomu. Tímto způsobem dochází k přeslechům, tedy že v nahraných stopách bicích jsou slyšet i jiné nástroje. Příliš to ale nevadí, protože
1) použitím noise gatu lze odstranit tiché pasáže (kde jsou slyšet jen nástroje, které tam nemají co dělat)
2) až se budou nahrávat ony nástroje, které tam přeznívají, svým mohutným zvukem přetlučou možná i bicí, o přesleších nemluvě
3) hrajeme živý bigbít, tudíž se tam nějaký ten ruch navíc ztratí

Bicí byly nahrávány deseti mikrofony. Každý buben i činel měl svůj, i zvonec. Na rytmičák byly použity dva – jeden svrchu, druhý zespodu od pružin. Nastavením poměru těchto dvou stop dosáhneme při mixáži široké škály zvuků.

Oněch patnáct věcí jsme nahrávali přibližně 8 hodin, tedy přibližně půl hodiny na jednu. V této době je započítán i čas strávený hledání toho správného tempa pro metronom. Dlužno poznamenat, že v jedné věci (Blbej čas) metronom použit nebyl. O to více času nám dalo na to přijít, že s metronomem, tedy konstantním tempem, to nebude ono!

Přibližně stejný čas jako nahrávání, tedy asi 8 hodin nám trvalo nazvučení bicích. To obnášelo připojit mikrofony do mixu a dál to všechno navzájem prošňůrovat se zvukovými kartami a počítačem a nastavit mikrofony do správných pozic, aby snímali ten nej zvuk.


B A S A

Jako další, vesměs ryze rytmický, nástroj je basa. Před vlastním zvučením jsme byli nuceni rozmontovat basové kombo, respektive zesilovač, a provézt ty nejnutnější opravy. Díky špatným kontaktům obačas docházelo k tomu, že místo libých hutných tónů vydával nástroj nepříjemné pazvuky.

Nazvučení basy pak netrvalo příliš dlouho. Více práce dalo předcházející šňůrování. Cvrček se snažil ponechat ještě zapojené bicí. To kdyby jsme při nahrávání basy našli na bicích ještě nějakou chybičku. Naštěstí to bylo zbytečné.

Basa byla nahrávána do dvou stop, z linkového výstupu a mikrofonu. Signál byl hned ještě před vlastním zaznamenáním decentně komprimován lampovým kompresorem FatMan.

Kdo čte blog z našeho nahrávání ví, že Václavovi se dařilo velmi dobře. Basu nahrál během dvou sezení, celkem tedy asi za 6 hodin. Po drobném matematickém výpočtu to vychází přibližně tak, že každou písničku si zahrál nejprve nanečisto a pak ji nahrál. Mezitím ještě stihl vypít nějaké to pivo a somozřejmě ho ještě zase "vynést" .


Úvod   Historie   Lidi   Koncerty   Muzika   Fotky   Download   Odkazy   Kontakt  
Titulní strana